Penentuan Rute dan Moda Distribusi Sepeda Motor pada PT. XYZ dengan Mempertimbangkan Kendaraan yang Heterogen dan Kapasitas Berlebih

Teguh E.N Sitepu, Jacquiline E.M Mantiri

Abstract

PT. XYZ is a distributor of motorcycles in Bandung. Within a day, there are around 12 unit of motorcycles that should be delivered by PT. XYZ to various location. The scattered location makes PT. XYZ must determine the route and mode of distribution to minimize transportation costs. This paper will solve VRP (Vehicle Routing Problem) faced by PT. XYZ. There are few assumptions used in basic VRP model, one of them is the homogeneity of distribution modes and limited vehicle capacity. In fact, PT. XYZ can distribute motorcycles using various distribution modes, for example using pick-up and trucks. Moreover, PT. XYZ can carry motorcycles exceeding mode capacity but with the consequence of additional cost for bulkheads between motorcycles. Because VRP model is an NP-Hard problem, this paper will propose the development of saving algorithm, to minimize long computing time. The total of transportation costs generated using Lingo software reached IDR 86.635,- while the saving algorithm reached IDR 217.898,-. For distribution routes, Lingo software produced 5 distribution routes while the saving algorithm produces 3 distribution routes. All routes, both produced by Lingo software and the saving algorithm using distribution mode with capacity of 10 units. PT. XYZ merupakan perusahaan yang bergerak pada bidang distribusi sepeda motor di Kota Bandung. Dalam sehari, terdapat sekitar 12 unit permintaan sepeda motor yang harus dipenuhi PT. XYZ dari berbagai kecamatan. Lokasi permintaan yang tersebar mengakibatkan PT. XYZ harus menentukan rute dan moda distribusi dengan baik agar dapat meminimasi biaya transportasi. Penelitian ini akan menyelesaikan permasalahan VRP (Vehicle Routing Problem) yang dialami oleh PT. XYZ. Terdapat beberapa asumsi yang digunakan pada model VRP dasar, salah satunya adalah homogenitas moda distribusi dan kapasitas angkut yang terbatas. Pada kenyataannya, PT. XYZ dapat mengirim sepeda motor menggunakan berbagai moda, misalnya menggunakan mobil pick-up dan truk. Selain itu, PT. XYZ dapat mengangkut sepeda motor melebihi kapasitas angkut namun dengan konsekuensi adanya penambahan biaya untuk sekat antar sepeda motor. Karena model VRP merupakan permasalahan NP-Hard, penelitian ini akan mengusulkan pengembangan algoritma saving untuk meminimasi waktu komputasi yang sangat lama. Total biaya transportasi yang dihasilkan menggunakan software Lingo mencapai Rp 86.635,- sedangkan algoritma saving menghasilkan Rp 217.898,-. Untuk rute pendistribusian, software Lingo menghasilkan 5 rute distribusi sedangkan algoritma saving menghasilkan 3 rute distribusi. Semua rute, baik yang dihasilkan oleh software Lingo maupun algoritma saving menggunakan kendaraan dengan kapasitas 10 unit.

 

Keywords

VRP, kendaraan heterogen, kapasitas berlebih, software Lingo, algoritme saving

Full Text:

PDF

References

P. Kotler and G. Armstrong. Principles of Marketing. New Jersey: Prentice Hall, 2012.

J. J. Coyle, C. J. Langley, R. A. Novack, and G. Brian J. Supply Chain Management: A Logistics Perspective, 10th Edition. Cengage Learning, 2017.

T. Caric, A. Galic, J. Fosin, H. Gold, and A. Reinholz. “A Modelling and Optimization Framework for Real-World Vehicle Routing Problem,” Journal of Vehicle Routing Problem, 1, pp.15-34, 2008.

P. Toth and D. Vigo. 2002. The Vehicle Routing Problem. Society for Industrial and Applied Mathematics, 2002.

M. N. Kritikos and G. Ioannou. "The Heterogeneous Fleet Vehicle Routing Problem with Overloads and Time Windows," International Journal of Production Economics, 144, pp.68-75, 2013.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.