Pengembangan Prototipe Sistem Informasi Sekolah Inklusi Anak Berkebutuhan Khusus
DOI:
https://doi.org/10.61769/telematika.v16i1.373Keywords:
sekolah inklusi, anak berkebutuhan khusus, prototipe, sistem informasi, software prototyping, pencarian informasiAbstract
Inclusive schools can accommodate all students in the same class that are designed and adapted based on the needs of students, both those with special needs or not. In helping to choose the appropriate school for their child, parents of children with special needs need information regarding inclusive schools and other information. This information will be taken into consideration by parents in sending their children to inclusive schools. Currently, the information displayed on the existing site is mostly still limited and sometimes not updated. As a result, to get complete and relevant information, parents need to ask each inclusive school and ask other parents, which can take a long time. This study developed an information system prototype to assist parents in finding complete information about inclusive schools. The research used the software prototyping method with a high-fidelity prototype was produced that can help search for inclusive school information according to the needs and preferences of parents.
Sekolah inklusi merupakan sekolah yang dapat menampung seluruh peserta didik di kelas yang sama yang dirancang dan disesuaikan berdasarkan kebutuhan peserta didik, baik yang berkebutuhan khusus maupun tidak. Dalam membantu menentukan sekolah yang sesuai bagi sang anak, para orang tua yang memiliki anak berkebutuhan khusus memerlukan informasi terkait sekolah inklusi serta informasi lainnya. Informasi tersebut akan menjadi pertimbangan para orang tua dalam menyekolahkan anaknya di sekolah inklusi. Saat ini informasi yang ditampilkan dalam situs yang telah disediakan kebanyakan masih terbatas dan terkadang tidak diperbaharui. Akibatnya, untuk mendapatkan informasi yang lengkap dan relevan, para orang tua perlu menanyakan ke setiap sekolah inklusi dan menanyakan kepada orang tua lainnya, di mana hal tersebut dapat memakan waktu yang cukup lama. Pada penelitian ini dilakukan pengembangan prototipe sistem informasi yang bertujuan membantu para orang tua dalam mencari informasi mengenai sekolah inklusi secara lengkap. Penelitian dilakukan dengan metode software protoyping dan dihasilkan prototipe high-fidelity yang dapat membantu pencarian informasi sekolah inklusi sesuai dengan kebutuhan dan preferensi dari orang tua.
References
Pengelola web Kemendikbud. “Kemendikbud Tahun Ini Akan Bangun 11 Sekolah Luar Biasa,” 1 Februari 2007. [Daring]. Tersedia: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2017/02/kemendikbud-tahun-ini-akan-bangun-11-sekolah-luar-biasa.
D. Maulipaksi. “Sekolah Inklusi dan Pembangunan SLB Dukung Pendidikan Inklusi,” 1 Februari 2007. [Daring]. Tersedia: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2017/02/sekolah-inklusi-dan-pembangunan-slb-dukung-pendidikan-inklusi.
I. Sommerville, Software Engineering, 9th Edition, United States of America: Addison-Wesley, 2011.
Babyologist. “Tantangan Orang Tua Memilih Sekolah Inklusi untuk Anak,” 20 Mei 2019. [Daring]. Tersedia: https://www.liputan6.com/health/read/3970125/tantangan-orangtua-memilih-sekolah-inklusi-untuk-anak.
H. Sukadari, “Kurikulum dan bahan ajar pendidikan inklusi,” dalam Model Pendidikan Inklusi dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Kanwa, 2019, hlm. 51.
R. L. Anggraini, “Proses Pembelajaran Inklusi untuk Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Kelas V SD Negeri Giwangan Yogyakarta,” M.S Essay, Dept. Keguruan, Universitas Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia, 2014.
T. Kulusic, “Your child’s school and you. Who does what?,” dalam A Parent’s Handbook on Inclusive Education. Canada: InclusionBC, 2014, hlm. 5.
H. Sukadari, “Kebutuhan dan pengelolaan sarana prasarana sekolah inklusi,” dalam Model Pendidikan Inklusi Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus, Yogyakarta: Kanwa, 2019, hlm.121-141.
H. Sukadari, “Penilaian hasil belajar model sekolah inklusi,” dalam Model Pendidikan Inklusi Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus, Yogyakarta: Kanwa, 2019, hlm.198-215.
H. Sukadari, “Mengenal pendidikan inklusi,” dalam Model Pendidikan Inklusi dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus, Yogyakarta: Kanwa, 2019, hlm. 44.
A.G. Prabawati, “Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) di Sekolah Inklusi: Studi Deskriptif,” M.S Essay, Dept. Keguruan, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, Indonesia, 2019.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. “Data Pokok Pendidikan,” 2020. [Daring]. Tersedia: https://dapo.kemdikbud.go.id/
Dapodikbud. “Sekolah Kita,” 2020. [Daring]. Tersedia: http://sekolah.data.kemdikbud.go.id/
Dinas Pendidikan Kota Bandung. “Sistem Informasi dan Manajemen Pendidikan Kota Bandung.” 2019. [Daring]. Tersedia: https://disdik.bandung.go.id/ver3/simdik-2/
Downloads
Published
Issue
Section
License
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.